22 juli 2007

Voetbal in Palestina #2

Tijdens mijn trip naar Palestina raakte ik aan de praat met een Palestijnse vriend uit Haifa, over voetbal, of wat dacht je? Hij vertelde me het verhaal van het Palestijnse voetbalteam en hoe ze zeer goed gepresteerd hadden tegen Koeweit. Ze verloren slechts met 11-0. Voor mij was het zeer raar om tevreden te zijn met een 11-0 nederlaag. Ik begreep hem al wat beter nadat hij me vertelde dat spelers elkaar voor de eerste keer ontmoette +/- 20 minuten voor de match begon. Ze werden kort voor de match aan elkaar voorgesteld en toen bleek dat verschillende spelers op dezelfde plaats wilden spelen. We hebben eens goed gelachen met deze situatie maar tegelijkertijd werd het nogmaals duidelijk dat de bezetting van Palestina een invloed heeft op alle aspecten van het leven, ook op het vlak van de sport. Hierbij aansluitend kwam ik vandaag op You Tube onderstaand filmpje tegen. Het gaat over het Bethlehem Vrouwenvoetbal Team. Het is grappig om te zien maar tegelijkertijd moet het ons motiveren om tegen de bezetting te blijven opkomen zodat het voor de Palestijnen opnieuw mogelijk wordt om een normaal leven te lijden. (in het Engels)

Geen opmerkingen: