29 augustus 2007

Samen sterk

't Ziet er niet goed uit voor België als we onze politici mogen geloven. Al meer dan twee maanden doen ze er alles aan om België te laten barsten. En hoewel diezelfde politici maar blijven herhalen dat dat ook de wil van 'de Belgen' in het algemeen is, tonen tal van initiatieven het tegengestelde aan. Een vrouw uit Luik startte een petitie gericht aan 'alle echte Belgen'. Meer dan 50.000 handtekeningen op 20 dagen. (op de tijd dat ik deze blogpost typ zijn er 200 handtekeningen bijgekomen). En ook op Myspace laten de Belgen zich niet onbetuigd. De band Joshua roept op om je Myspace-profiel te vervangen door een Belgische vlag. Op hun pagina kan je zien dat dit ook een succes is.

Ook al ben ik niet direct een nationalist of een grote fan van het Belgisch koningshuis, ik ben er wel van overtuigd dat 'de Belgen' waarover onze politici het hebben niets te winnen hebben bij de verdeel en heers politiek die 'onze politici' er nu proberen door te drukken.

Tekenen die petitie en veranderen dat profiel!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Geef eens een voorbeeld waarom Vlaanderen beter af is als Belgie ? Persoonlijk krijg ik het koud noch warm van heel deze heisa, maar hoe langer die Walen 'NON' blijven zeggen, hoe meer ik geneigd ben om hen hun eigen plan te laten trekken. En wat die 50.000 handtekeingen betreft dat zijn 49.999 Waalse.

Anoniem zei

De argumenenten die de Flaminganten aanhalen om Vlaanderen onafhankelijk te maken zijn alsmaar meer van economische aard en de zaken die ze zelf onder controle willen hebben zijn die waar Vlaanderen finacïeel voordeel bij heeft. Als ze hun redenering blijven voorttrekken eindigen we zoals enkele honderden jaren geleden met een verzameling van stadstaatjes.

Bekijk de problemen toch niet altijd vanuit Vlaams-Waals standpunt en ga er niet zomaar van uit dat opsplitsing overal en altijd de beste keuze is.

Er leven inderdaad verschillende benaderingen in de verschillende delen van het land, maar geldt dat niet evengoed voor de Europese Unie en zelfs binnen de Vlaamse Gemeenschap.

Anyway, ik ben Belg, voel me Belg en ben trots om Belg te zijn (hoewel ik daar helemaal niets heb voor moeten doen, maar soit ;-)

mariofr zei

Hoi Anoniem,

Laten we even niet naar 'Vlaanderen' kijken want dan hebben we geen oog voor de verschillen die er in Vlaanderen, en België, tussen de mensen bestaan. Ikzelf ben ervan overtuigd dat voor de meerderheid van de Belgen een splitsing een achteruit gang zal betekenen, terwijl een kleine groep rijken, aan beide zijde van de taalgrens, hun inkomen nog zullen zien groeien.

Door de concurrentie tussen de mensen die van een normaal loon moeten leven (en soms overleven) te organiseren, zal de druk op de lonen, de sociale verworvenheden ed. alleen maar toenemen. En daar is het de politici, als deeltijdse stromannen van de kapitaalkrachtigen in dit land (ze bezetten tal van mandaten bij multinationals), natuurlijk om te doen.

Dit 'verdeel en heers' verpakt in een nationalistisch papiertje laat ik liever aan mij voorbij gaan.

Oh ja, er zijn ondertussen al 81.936 handtekeningen onder de petitie, en die ene 'Vlaming' die je vermeldt heeft nr. 207, ... oh nee nr. 212, ... oh nee nr. 6361, ... oh nee nr. 13699, ... oh nee nr. 29984, ... oh nee nr. 40186, ... oh nee nr. 49500 ....